Thursday, August 26, 2010

Fenomena Marikh sebesar Bulan 27 Ogos 2010

 Petang semalam baru saya terdengar ada orang sebarkan fenomena planet Marikh akan berada dekat dengan Bumi  lebih kurang jam 12 lebih pagi. Pada pendapat saya Marikh takkan kelihatan sebesar Bulan kerana ia perlu berada lebih dekat...paling dekat pada 2003 mengikut link ini  http://astromas2020.blogspot.com/2007/12/marikh-berada-paling-hampir-malam-ini.html  ternyata cerita tu tak benar....lepas sahur pun aku cuma tengok ada bulan penuh, berdekatannya planet Musytari bermagnitud -2 kot, cukup cerah. kearah timur ada buruj Belantik (Orion) yang pasti Marikh dah terlepas dan tak cukup cerah....  gambar di atas adalah Musytari waktu pagi waktu  pandangan dari tingkap bilik aku, aku amik dalam tahun 2008.

No comments:

Post a Comment